MIS KEELAB TEE HOOLDAJATEL TÕUSUDELE SOOLA(kloriidi) PUISTAMAST ENNE LUME(TORMI) TULEKUT?
Kuidas 70 minutiga käia ära ummikutest ja kiilasjääst tiines ja tipptunnis ägavas Tallinnas ehk Tallinnas töölkäijate rõõmud :)
Õnneks oli eelmisel reedel veel koolivaheaeg ja hommikune tipptund ootamatult allasadanud ja rohke lumega ei olnudki väga hullumaja. Tabasalust Tallinna kesklinna ja tagasi sai käidud alla tunniga. Aga reede õhtu oli paras seiklus.
Kuna kõik ajakirjanikud paistavad olevat lõuna- või idapool Tallinnat pärit (reportaažid vaid Narva ja Tartu poole suunduvatelt teedelt), siis kirjeldaks siinkohal, mis lääne pool Tallinnat toimus.
Igapäevasõiduauto, millel veel talverehvid ostmata, jätsin koju ja kraapisin lume alt välja oma vana auto, mil lamellid all juba kuu aega. Olin juba sõitu alustades kursis, et Tallinnas liikluses on hullumaja, aga teadsin ka seda, et Tallinnas bussiliiklus seisis ja oli vaja kaasa linnast ära tuua. Mõtlesin me kohtumispaiga, sõiduplaani ja võimalikud trassimuutused (reservid) hoolega läbi. Haabersti postimajja mineku plaani jätsin välja, sest selleks tulnuks Haabersti ring läbida (poiss ei saanud saabunud sünnipäevakingitust kätte, aga karmid olud nõuavad "ohvreid").
1. Kell 1700 sain lapsed Tabasalu lasteaiast autosse. Plaanisin Tallinna kesklinna sõita Harku järve külje alt, vahepealne kruusatee oli ka lume alla mattunud ja tavaliselt sellistes olukordades täitsa sõidetav (vt kaardil sõiduplaani). Tabasalu tänavate vahel kulgedes jõudsin Kallaste poeni, kust tahtsin linna poole pöörata. Kuna Tabasalu mäest alla suunas oli tekkinud liiklusummik (ilmselt keegi oli suvepapudega teel risti ees), mille lõppu ma Rannamõisa poole kiigates ei näinud, siis keerasin kohe otsa ringi ja otsustasin minna Harku kaudu. Tabasalust Paldiski maanteeni sõideti viiekümnega, väga pikk kolonn ei olnudki. Ilmselt kolonni eesotsas oli keegi suvepapudega.
2. Tabasalu-Harku tee ja Paldiski maantee ristil (kus on maanteefoorid) jõudsime järele kahele rekkale, mis olid vahetult enne meie saabumist toppama jäänud, väike tõus enne ristmikku. Olin õnneks olin 5. auto peale rekkaid, aga ootasime vastassuunavööndi vabanemist oma 5-6 minutit, et rekkadest mööda lipsata. Vahepeal sai kadedusega kiigatud ühte Volvo maasturit, mis põikas maantee poole mööda külavaheteed, mis ei olnud veel lahtigi lükatud... Rekkamehed kühveldasid hoolega kruusa või liiva jää peale, kui neist mööda vurasime. Ju olukord lahenes seal vist peagi.
3. Paldiski maanteel Tallinna poole. Sellist jääd pole enne teedel näinud, kinnitallatud lumi oli muutunud klaasiks ja mingi törts märga oli ka peal. Kõik, mis tee peal, läikis "peeglist" vastu. Suundusin BRC juurest Tähetorni tänavale. Kolonnis umbes 10 autot, mis vuras Tähetorni hotelli ristmikuni 30ga. Ilmselt oli keegi suvepapudega ees. Helistasin, kaasale, et kõndigu kesklinnast Järve keskusesse, et ei peaks Pärnu maantee ummikuid katsuma. Ütlesin,, et ta võib Järve Selverisse jõuda jala isegi ennem, kui mina autoga.
4. Tähetorni hotelli juures, Kadaka puiestee ja Tähetorni tee ristmikule jõudes oli seal kõik ok, kavatsesin üle ristmiku Nõmme keskuse poole liikuda. Siis aga juhtus mitu asja korraga. Nii Nõmme poole suunduv tee on seal järsu tõusuga kui ka Kadaka pst-l on päris pikalt tõus, raudteeviaduktile. Mingi hetk jäi üks pisike sinine auto ristmikule rehvidega kaapima, suunaga Laagri poole ja viaduktist üles. Tema järel Saab, millel samuti suund Laagri poole ja mäest üles. Mõlemal paistsid olevat suvekatega, olid ristmikul veel punase fooritule süttides. Kui SAABi juht avastas, et ristmikule ei saa nende tõttu tulla mitte keegi teine, andis ta tagurpidikäigu ja sõitis keset ristmikku tagasi ning suundus Tähetorni tänavale. Ohtlik manööver, aga samas mõistlik, sest teised seda temalt juba ootasid - loobumist mäkkerühkimisel.
5. Samal ajal Nõmme poole tõusul kuskilt kõrvaltänavalt, poolel mäel, lipsas väike auto välja, mis püüdis tõusu võtta. JA JÄI RISTI teele ette nii, et sulges liikluse mõlemas suunas. Alla sõitvad bussid ei saanud ka temast mööda, rääkimata neist, kes mäest üles tahtsid sõita. See põmmpea ei tulnud selle peale, et sõita mäest alla ja ka mitte kohe peale ebaõnnestunud manöövrit... Ilmselgelt olid sel suvekad all. Selle auto tõttu ei toimunud ka ristmikul rohelise fooritule süttides mitte midagi, vaid Tähetorni tänavalt Õismäe poole sõitjad (Kadaka pst tõusult alla) said oma manöövri tehtud. Istusin endiselt foori taga juba teist tsüklit.
6. Nõmme pool kallakul risti seisja ukerdas seal oma 4-5 minutit, kui üks inimene aitas autot niipalju lükata, et allasõitev liiklusvoog ristmiku poole sai vabaks. Kaks bussi jõudsid Kadaka pst ristmikuni, nende taga paistis olevat kümneid autosid. Bussidele tuli ka kohe roheline tuli (ka mulle, kuigi ma ei saanud ristmikul otse minna). Lehvitasin bussidele, et pööraku enne mind Laagri poole. Mõlemad bussid sõitsid ristmikule ja teine buss ei saanud oma rajale, sest mäest rühkis endiselt ja vaevaliselt üles eelnimetatud sinine auto, mis jäi bussidele ette. Bussid seisid nüüd kõrvuti, teine buss pani kinni vastasuunavööndi viaduktilt alla.
7. Kuna minust vasakul linna poole pöörajate rida sai tühjaks ning mul ikka ei õnnestunud ristmiku otse ületada ja mitte keegi teine sõiduk ei saanud ristmikule, liikusin samuti vasakule Õismäe poole, hoolimata punasest tulest ja sellest, et olin parempoolses reas. Andke andeks, aga minu taga ootajad võisid sel hetkel olla tänulikud. Kadaka pst-l mäest alla sõites nägin juba piiikkkka ummikut, mille põhjustas lisaks Tähetorni ristmikul toimuvale üks veoauto, mis ei saanud mäest üles.
8. Mustamäe autodest tühje ja lumest puhastamata kõrvaltänavaid kasutades jõudsin Nõmme keskuse tõusuni (Ehitajate teel), seal, kus on jalakäiate sild. Imede ime! See tee oli puhtaks soolatud ja ei olnud seal mingit ummikut. Peale Nõmme keskuse läbimist ja raudtee ületust oli Vana Pärnu mnt lausa tühi. Kuigi lund sadas nii tihedalt, et kaugele ette ei näinud.
9. Järve keskuse maa-aluses parklas (kuhu suundusin samuti mööda kõrvaltänavaid) lõpuks kogu pere autos ja algas tagasitee-seiklus kodu poole.
KAART.TALLINN.EE sõiduplaneerija: Kiireim- ja otsetee Tabasalust Järve Selverisse (paraku on osa teest kruusatee). Arvestatav alternatiiv kesklinna sõitmiseks, vältides Haabersti ringi ja Kristiine keskuse ristmikerägastikku. 26. oktoobri õhtusel tipptunnil ummiku tõttu Tabasalu tõusul ei saanud seda teed kasutada. |
10. Tagasi Nõmme keskuseni mööda Vana Pärnu maanteed ja suurest tõusust allasõit Ehitajate teel läks libedalt. Tõusul ei olnud vahepeal ikka ummikuid või toppamisi tekkinud, ka suured veoautod ja bussid said mäest kenasti üles, rääkimata suverehvitajatest.
11. Püüdsin peale mitmete ristmike vahel seiklemist kõrvaltänavalt pöörata vasakule Kadaka puiesteele, et siis Tähetorni tänavale põigata. Valearvestus lootuses, et vahepeal on Tähetorni ristmikul olukord lahenenud. Seisime umbes kümme minutit, oodates ristmikule pääsu, meiega risti olev vasakule suunduv liiklussaba aga kõik see aeg seisis. Paremale suunduv liiklusvoog toimis, mäest alla lihtsam ju sõita. Paar vasakule pööravat autot mu ees lasti küll liiklussaba poolt vahele, aga peale seda nügiti oma autode esiotsad teise auto saba alla, et mitte keegi enam vahele ei tuleks. Ega selle aja jooksul ei saanudki, sest autod enam ei liikunud. Mu ees seisev auto loobus vasakule pööramise üritamisest ja suundus paremale Õismäe poole. Ristmikule välja sõites kiikasin Tähetorni tn ristmiku poole ja seal paistsid ikka samad probleemid. Kaugel ukerdasid veoautod ja bussid segamini, keegi veel kiilasjääl püüdis suvekatega viaduktimäest üles rühkida.
12. Kaua mõtlemata suunasin ka oma auto paremale, Õismäe poole. Laskusin Kadaka pst autoplatside juures mäest alla ja vastu tulevatest autodest kaks olid jäänud tõusule toppama. Autoderivi oli terve Kadaka pst ulatuses, arvatavasti kuni Tammsaare teeni. Ei tea, kaugele, sest pöörasin auto nina Õismäe poole (kaks autovrakki olid keset teed, aga mööda pääses lihtsalt) ja läbi Astangu majadevahelisi teid mööda sain Paldiski maanteele (see, mis Keila poole suundub).
13. Mägi, mis Harku karjääri juures üles viib, oli kenasti soolatud ja seal toppajaid ei olnud. Enne BRC-ristmikku tekkis küll kolonn, aga see liikus umbes 40 km tunnis. Ilmselt oli rivis palju autosid, mis sõitsid suvekatega. Ristmikul, mis suundus Tabasalu poole, enam toppamist ei olnud, eelkirjeldatud rekkad olid minema sõitnud.
Kell 1810 jõudsin Tabasallu tagasi. 70 minutiga ummikute ja seiklusterohkes Tallinas ära käia sellistes tingimustes - tänu sellele, et talverehvid olid all ja tõusudel ei olnud probleeme. Positiivne oli ka see, et autojuhid paistsid olevat rahulikud ja mõistvad. Ei kuulnud selle aja jooksul kordagi, et kellelegi oleks signaali antud ja üldjuhul lasti hea meelega ristmikult väljasõitjaid ummikusaba vahele.
AGA TEKKIS KÜSIMUS - MIKS Tallinna läänepoolsed tõusud olid kõik päeva lõpus veel soolamata -liivatamata???? Ette sattunud tõusudest vaid kaks olid puhtad ja seega ka ummikuteta. Suverehvitajatest hoolimata. Tahaks teada, mis on tõusude hooldamise prioriteedid Tallinna teehooldusettevõtetel? Nõmme keskuse tõus paistab olevat esiprioriteetide hulgas, aga miks Tähetorni tn ja Kadaka pst ristmiku tõusud seda ei ole, tahaks kangesti teada.
P.S - MITTE KORDAGI sel päeval ei tundnud autoga sõites, et igatseksin naelrehvide järele. Lamellid tulid toime igas olukorras, ka lahtise lumega järskudel tõusudel, kus lume all jää. Kuid möönan, et kui oleks vaja olnud väga järsult pidurdada (et nt avariid ära hoida), siis oleks sellises kiilasjääs naelikud tõhusamad. Aga ettevaatlikult sõites sai ohuolukordi ennetatud.
No comments:
Post a Comment