Friday, August 14, 2020

Kas Harku vallas on "ohtlikke" kooliteid?

Pealkirjas sisalduva küsimuse vastuseks on, et kiirelt kasvavas vallas toimub palju ja ehitatakse mitmel pool, see on tavaline, et vallaelanikud satuvad vahel teetöödele või piirkondadesse, kuhu autoga kohe mugavalt ligi ei saa. Meriküla õppehoone juurdepääsuga toimuv ei ole midagi erilist. Sõna "ohtlik" on siin teadlikult kirjutatud jutumärkides, sest seni ei ole ma kinnitust mitte kusagilt saanud, et Harku valla teed on sellel liiklejatele ohtlikud.

Tähelepanek, mis muudab praegused protestid silmakirjalikuks: Harku vald on lapsi "ohtlikule" kooliteele ehk teetöid lõpetavatele tänavatele ennegi saatnud. Ja seda isegi nii Muraste kooli avamise ajal kui ka Vääna-Jõesuu kooli valmimise järel, kui nende koolideni ei viinud kergliiklusteed. 

Ja ei mäleta, et Muraste kooli puhul oleks toimunud mingit sellealast kaeblemist. Hiie tee osas kohalik kogukond tegi aastaid tööd, et kergliiklustee koolini saaks pikemaks ehitatud. 

Samas - mul puudub info, et Harku vallas oleks kooli jalutav või rattaga sõitev õpilane jäänud teepeenral auto alla. Meenuvad juhtumid vaid teed ületavate lastega ja nii mõnedki isegi vöötrajal. Andke teada, kui eksin.

Meenutus Lee teest aastal 2014

1. Vald plaanis lapsi "ohtlikule" Lee teele saata siis, kui ei olnud veel selge, kas ohutu koolitee saab õigel ajal valmis s.t 1. septembriks.
Fotol Lee tee 4 kuud enne Muraste kooli valmimist aastal 2014:
Lee tee mais 2014. Kuvatõmmis: Juta Kase (Facebook)

Lisaks kommentaar sama postituse juures:


Allpool foto Lee tee seisukorrast 5 päeva enne Muraste koolis õppetöö algust. Kuidas siis ei kogutud allkirju (kasvõi Muraste ühe maaomaniku mõjutamiseks, kes teetöid bürokraatlike võtetega pidurdas)? Huvitav, miks siis ei korjatud vallavalitsuse otsuse vastu allkirju, et lapsed ei saadetaks enne "ohtlikule" kooliteele, kui see täielikult on valmis?

Lee tee 26. augustil 2014. Foto: Juta Kase (Facebook)

Lee teest pilt samas kohas aastal 2019, sõidukitele endiselt kitsas. Kuidas suured bussid sel teel küll vastusõitvate sõidukitega hakkama saavad? Bussides ja autodes on ju ka lapsed! Retoorilised küsimused - tean, et aasta tagasi korraldati bussiliiklus nii ümber, et buss sõidab kooli juures ühe ringi ja edasi-tagasi liiklemist ei ole (põhjuseks oli eelkõige Muraste kooli parklas manööverdamisprobleemid, mitte kitsas Lee tee).

Lee tee aastal 2019, kuvatõmmis Google Street View (link)

2. Meenutused Hiie teest aastale 2013-2019

Harku vald on lapsi ka "ohtlikule" Hiie teele saatnud ja seda aastaid, alates aastast 2013, kui valmis Vääna-Jõesuu kool. Selle kooli juurde ka 4 (neli) aastat hiljem ei olnud küla poole suunas rajatud kergliiklusteed, kuusehekk piiras Hiie tee servas kõndijate nähtavust detsembrini 2017. Kusjuures Hiie tee on sõiduautode ja busside jaoks siiamaani kitsamgi kui Tilgu tee. 700 m täiendavat küla poole suunduvat kergliiklusteed Lingu teeni sai valmis alles 2019. aastaks.

Hiie tee aastal 2013 suvel, mõni kuu enne kooli avamist õpilastele:

Hiie tee aastal 2013, mõni kuu enne kooli avamist - kuvatõmmis Maa-ameti kaardirakendus (link)

Hiie tee aastal 2011 (2 aastat enne kooli valmimist), see oli selline ka aastal 2017, kuuseheki taga oli siis juba koolimaja:

Hiie tee aastal 2011, kuvatõmmis Google Street View (link), sama pime ja kitsas oli tee ka aastal 2017.

Hiie tee seisukord samas kohas allpool fotol, pilt aastast 2019 - nüüd on kergteed juurde rajatud 700 meetri jagu, Lingu teeni. 

Hiie Tee aastal 2019, kuvatõmmis Google Street View (link)

Aga ülejäänud Hiie tee on siiani kitsas ja kergliiklusteeta (840 meetrit Ankru teeni), kus kohalikud lapsed iga päev koju kõnnivad. Ja kaugemaltki, kui Ankru tee ristist...

Lõpetuseks:

Huvitav, kus olid enne koolide valmimist murelike lapsevanemate silmad Lee tee seisukorra nägemiseks aastal 2014 ja Hiie teel aastal 2013 (Vääna-Jõesuu kogukond siiski oli selles teemas peale kooli avamist aktiivne)? Miks Muraste kooli valmimisel siis petitsioonidega allkirju ei kogutud ja kampaaniaid ei korraldatud, et laste jaoks on koolini tee ohtlik?

Pööran tähelepanu lihtsalt sellele, kuidas huvid võivad aastate jooksul muutuda, kui mängus on poliitika, aga lapsed on "eluohtlikel" teedel ikka hakkama saanud ja Harku valla (koolideni suunduvatel) teede servadel pole minuteada ükski õpilane viimase 10 aasta jooksul viga või hukka saanud, kaasa arvatud Tilgu teel. Julgen väita, et sõidukites viibijad Harku vallas viimase kümne aasta jooksul rohkem viga saanud kui teepeenardel liiklejad.

Kõik ei ole nii must-valge, et Tilgu tee on "ohtlik" või muutub ohtlikuks alates 1. septembrist 2020. Ka seda postitust ei maksa võtta nii mustvalgelt, mõelgem laiemalt kui ainult Muraste vs Meriküla.

No comments:

Post a Comment